Acasa Cultură 5 ani de la moartea marelui inventator prahovean Virgilius Justin Capră

5 ani de la moartea marelui inventator prahovean Virgilius Justin Capră

13 min read
0
0
154

Inventatorul, profesorul şi inginerul român Virgilius Justin Capră s-a născut la 22 februarie 1933, la Măgureni, judeţul Prahova, potrivit http://biografii.famouswhy.ro.
Este cunoscut pentru numeroasele sale invenţii, printre care: rucsacul zburător (jet pack), triciclul electric Oblio şi Troty, cea mai mică maşină din lume – Soleta (cu un consum de 0.5 l/100km), primul rachetonaut, automobilul cu motor de avion VIRGILIUS şi multe altele.
La Măgureni a copilărit împreună cu tatăl său, Constantin care a fost învăţător cu pregătire teologică, cu mama sa, Ecaterina, şi cu sora sa, Georgeta Viorica.
A urmat şcoala primară şi liceul, început, în 1944, la Liceul „Dumitru Barbu Ştirbei” din Câmpina, după care a promovat examenul de capacitate (1948) şi apoi încă patru clase – cursul superior – făcute la Şcoala Tehnică Petrol, Câmpina, specialitatea Foraj, urmate de bacalaureat (1952). S-a înscris la Şcoala Superioară de Aviaţie, unde a absolvit ca subinginer în aviaţie. În 1974, s-a prezentat la Institutul Politehnic din Bucureşti pentru echivalarea studiilor, primind, abia atunci, şi diploma de inginer.
La 17 ani a realizat un bob, care aducea noutăţi în ce priveşte suspensia şi direcţia. În 1956, când avea doar 23 de ani, a realizat primul rucsac zburător, un aparat individual de zbor care se găseşte expus la Muzeul Tehnic „Dimitrie Leonida” din Capitală. Deşi invenţia lui a fost una foarte importantă, Justin Capră nu şi-a brevetat-o din cauza regimului de la Bucureşti, care interzicea cetăţenilor să deţină aparate zburătoare, conform independent.co.uk.

Avea 22 de ani când numele de Justin Capră a făcut înconjurul mapamondului. Inventase celebrul rucsac zburător, cu patru ani înaintea americanilor. A fost o tehnologie care a uluit o planetă în anii ’50. Cu toate acestea, Justin Capră a fost arestat de către comunişti în România.
Un tânăr român a reuşit pentru prima dată în istorie să propulseze un om. Era anul 1955, iar românul care a făcut acest lucru a ajuns în scurt timp duşmanul poporului.

„A fost ideea de zbor, de eliberare din această claustrare. Eu întotdeauna am fost speriat şi vreau libertate. Libertatea însemna automobil, avion, mai ales în regimul comunist când nu aveai voie să sufli, să mişti. Puteai să mişti dacă le cântai în strună şi primeai şi premii, dar eu nu puteam să fac treaba aceasta”, spunea Justin Capră în emisiunea „Pelerini către Lumină”.

Vorbind despre invenţia propriu-zisă, aparatul portativ pentru zbor individual, cunoscut ca rucsacul zburător, inginerul afirma că este o „idee banală” care se regăseşte chiar în Biblie când Ezechiel vorbeşte despre un car de foc sau la mandarinii chinezi care se propulsau cu săgeţi de foc.

„Eu n-am venit cu nicio idee nouă, n-am descoperit nici focul, nici roata. Toată lumea zice că am propulsat un om în spaţiu. Dar nu sunt eu singurul”.

Invenţia lui a ajuns pe masa „minţilor luminate” din acei ani care i-au făcut o primire neaşteptată, demonstrând astfel că Justin Capră se născuse într-o perioadă nepotrivită pentru geniul său.

„Au zis avem nevoie de tractoare, tovarăşe, nu de oameni care să zboare. Sigur, era locţiitorul politic care n-avea treabă cu ştiinţă, el era omul lui Lenin, să zicem aşa. N-am abandonat ideea, iar în 1956 am fost şi arestat pentru ideile mele. Îşi imaginau că vreau să fug din ţară. Nu aveau nici un motiv!”, spune inventatorul.    Arestarea lui Justin Capră intervine după ce tânărul a încercat să caute înţelegere pe la diferite ambasade pentru ca invenţia sa să fie materializată la scară largă.

„Am încercat cu ruşii. Mi-au dat un răspuns, care de fapt nu era niciun răspuns: mi-au trimis înapoi lucrările. Am încercat cu Ambasada Cehă. Aici a venit unul şi mi-a zis că e prea complicat. Am fost şi la Ambasada Americană. Sigur că asta a pus capac şi, pentru că nu era ţara comunistă, am fost arestat. Nu am stat mult în arest, 2 săptămâni. Am fost arestat şi după aceea, în sensul că nu puteam să fac nicio mişcare şi am ajuns să spăl maşini, să mătur, să fac lucruri simple”. Acest incident a pus capăt carierei sale militare, deoarece în acel moment Justin capră era ofiţer de aviaţie.

„Mă agasa faptul că mă scoteau zi şi noapte, de fapt acolo nu ştii când e zi sau noapte, acolo era beci, să dau declaraţii, să vadă că nu înnebunesc. Până la urmă au dispus să fiu eliberat şi a doua zi m-au dat afară din armată. Dar nu se moare de foame, doar puturoşii mor de foame”, spunea Justin Capră.                                  Rucsacul zburător folosea un amestec de alcool şi oxigen, din care rezulta un jet de gaze care, prin evacuare, producea o putere îndeajuns de mare încât să ridice şi să propulseze un om. La sugestia lui Henri Coandă, înlocuieşte combustibilul iniţial cu perhidrol şi modernizează rucsacul zburător. Ca multe alte invenţii ale lui Justin Capră (automobilul Virgilius, automobilul Soleta, triciclul Troty, motoreta Oroles) rucsacul zburător a rămas doar un simplu obiect de muzeu.
A fost inventatorul celui mai mic autoturism, Soleta, care consumă doar 0,5 litri la suta de kilometri, dar şi al unei motorete care funcţionează cu acumulatori. Motoreta are 37 de kilograme şi străbate 80 de kilometri cu 30 km/h. Soleta 150 Ecor, un micro-autoturism, cântăreşte 95 de kilograme şi este capabil să străbată 100 de kilometri cu doar jumătate de litru de combustibil. Modelul următor, Soleta I.C.200, a fost o îmbunătăţire a modelului anterior şi ajungea la viteza de 67 km/h. O altă mare invenţie este VIRGILIUS, un automobil cu două roţi echipat cu un motor de avion, de 105 cp, ce atingea peste 300 km/h, iar greutatea automobilului era de 250 kg.
Justin Capră are un portofoliu ce cuprinde 114 invenţii, dintre care 72 sunt prototipuri de autoturisme cu consum foarte mic, 7 aparate de zbor şi 15 motoare neconvenţionale.
A primit diferite distincţii şi premii importante precum: Premiul Arca, Premiul Ifia Eco pentru cea mai bună invenţie ecologică – Triciclu electric sau hibrid, împreună cu Marian Velcea; Diploma Eureca Gold Medal – Triciclu electric sau hibrid, împreună cu Marian Velcea; Diploma Salonului Internaţional de invenţii de la Geneva şi multe altele.
În 2008 a fost decorat cu Ordinul Naţional ”Pentru Merit” în grad de Cavaler.

În ultimii ani ai vieții se retrăsese la Filipeştii de Pădure şi colabora cu mulţi tineri supradotaţi. Ultinul proiect la care lucra era o maşină care consumă foarte puţin carburant: un litru la 100 de kilometri.
Virgilius Justin Capră, cel mai prolific inventator român, a murit la 19 ianuarie 2015, la Ploieşti. Avea 82 de ani şi s-a stins la Spitalul din Ploieşti.

Load More Related Articles
Load More By Redactia
Load More In Cultură

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Check Also

Un ploieștean a fost înjunghiat în urma unui conflict în trafic

Poliţiştii din Ploieşti cercetează un conflict spontan izbucnit, sâmbătă seara, între doi …