Acasa Politică Coaliția pentru salvarea baronilor incompatibili

Coaliția pentru salvarea baronilor incompatibili

11 min read
0
0
29

Peste 300 de aleși locali cu probleme ar putea fi salvați de cercetările ANI, după ce Parlamentul a votat un proiect prin care aceștia pot face parte din AGA ale societăților comerciale. Doar președintele Klaus Iohannis ar mai putea opri această lege.

Aleşii locali pot face parte din adunările generale ale acţionarilor (AGA) ale regiilor autonome sau societăţilor comerciale de interes local, fără a fi plătiți. Primarii, președinții de consilii județene, consilierii locali și cei județeni au primit undă verde de la deputaţi, care au votat legea ce schimbă regimul incompatibilităţilor. Actul normativ este semnat de 123 de deputați din toate partidele. La votul final din Cameră, proiectul legislativ a fost aprobat cu 198 de voturi „pentru“.

Concret, prin votarea acestuia sunt eliminate o serie de incompatibilități prevăzute de Legea  pentru sancționarea corupției (161/2003). Astfel, inițiativa permite primarilor,  viceprimarilor, președinților și vicepreședinților de CJ să fie reprezentanți în AGA pentru societățile comerciale de interes local și național. Printre instituțiile din care aceștia vor putea face parte se numără inclusiv băncile sau alte instituții de credit, societățile de asigurare și cele financiare, regiile autonome de interes național, companiile și societățile naționale, precum și instituțiile publice. Același lucru este valabil și în cazul consilierilor județeni și locali.

Ce spune Agenția Națională de Integritate:

Agenția Națională de Integritate aduce la cunoștința opiniei publice faptul că modificarea legislativă a prevederilor Legii 161/2003 (https://goo.gl/8FFghe), adoptată ieri de către Camera Deputaților (cameră decizională) elimină o serie de incompatibilități stabilite în cazul aleșilor locali și poate avea un impact negativ în ceea ce privește exercitarea funcțiilor și a calităților publice în condiții de integritate.

                Menționăm faptul că aproximativ 347 cazuri ar putea fi afectate de recenta propunere legislativă – atât dosare aflate în procedură de evaluare precum și dosare finalizate, aflate pe rolul instanțelor de judecată.

                Concret, propunerea legislativă menționată are ca efect eliminarea unora dintre cele mai întâlnite situații de incompatibilitate pentru aleșii locali, după cum urmează:

În cazul primarilor, viceprimarilor, președinților sau vicepreședinților consiliilor județene:

  1. a) prin modificarea art. 87 alin. 1 lit. d) este eliminată incompatibilitatea generată de deținerea calității de primar sau de viceprimar/ președinte sau vicepreședinte al consiliului județean simultan cu calitatea de reprezentant în adunările generale ale acționarilor la societățile comerciale;
  2. b) prin abrogarea art. 87 alin. 1 lit. f) este eliminată incompatibilitatea generată de deținerea calității de primar sau de viceprimar/ președinte sau vicepreședinte al consiliului județean simultan cu calitatea de reprezentant al unității administrativ – teritoriale în adunările generale ale societăților comerciale de interese local, pe de o parte, și cu calitatea de reprezentant al statului în adunarea generală a unei societăți comerciale de interes național, pe de altă parte;

    În cazul consilierilor locali:

  1. c) prin modificarea art. 88 alin. 1 lit. d) este eliminată incompatibilitatea generată de deținerea calității de consilier local simultan cu calitatea de reprezentant în adunarea generală a acționarilor la regiile autonome și societățile comerciale de interes județean ori înființate sau aflate sub autoritatea consiliului județean sau cu calitatea de reprezentant în adunarea generală a acționarilor la regiile autonome și societățile comerciale de interes național care își au sediul sau care dețin filiale în unitatea administrativ-teritorială respectivă

    În cazul consilierilor județeni:

  1. d) prin modificarea art. 88 alin. 1 lit. d) este eliminată incompatibilitatea generată de deținerea calității de consilier județean simultan cu calitatea de reprezentant în adunarea generală a acționarilor la regiile autonome și societățile comerciale de interes local ori înființate sau aflate sub autoritatea consiliului local sau cu calitatea de reprezentant în adunarea generală a acționarilor la regiile autonome și societățile comerciale de interes național care își au sediul sau care dețin filiale în unitatea administrativ-teritorială respectivă.

                Agenția consideră că, prin eliminarea situațiilor de incompatibilitate menționate, această propunere legislativă creează premise pentru generarea unor conflicte de interese și, evident presupune eludarea principiilor care guvernează prevenirea conflictului de interese în exercitarea funcțiilor și demnităților publice, principii instituite imperativ de lege.

                 În expunerea de motive aferentă propunerii de modificare legislativă se invocă, în mod nefondat, contradicții între Legea nr. 215/2001 – Legea administrației publice locale și Legea nr. 161/2003. Dispozițiile Legii nr. 215/2001 referitoare la prerogativa consiliilor locale de a exercita în numele unității administrativ-teritoriale toate drepturile și obligațiile corespunzătoare participațiilor deținute la societăți comerciale sau regii autonome, se referă la numirea reprezentanților acestor consilii locale în adunările generale ale acționarilor sau asociaților la o societate comercială de interes local. Or, actuala reglementare a regimului juridic al incompatibilităților permite consilierilor locali să exercite mandate de reprezentare în adunările generale ale acționarilor sau asociaților la o societate comercială de interes local ori la o societate comercială de interes național care își are sediul sau care deține filiale în U.A.T. respective, fiind interzisă numai deținerea funcțiilor de președinte sau de secretar al A.G.A.

                Prin urmare, considerăm că nu există niciun fel de justificare pentru a modifica dispozițiile Legii nr. 161/2003, acestea nefiind în contradicție cu dispozițiile Legii nr. 215/2001, așa cum se susține în expunerea de motive.

                Menționăm faptul că Agenția Națională de Integritate a comunicat Departamentului pentru Relația cu Parlamentul punct de vedere negativ față de această propunere legislativă (https://goo.gl/wciYJv).

Load More Related Articles
Load More By Redactia
Load More In Politică

Lasă un răspuns

Check Also

Termenul scadent pentru plata impozitelor şi taxelor locale este 1 octombrie

Primăria Municipiului Ploieşti, prin Serviciul Public Finanţe Locale Ploieşti, informează …