21 septembrie, 2020
Acasa Cultură Spre surprinderea multora, Moș Crăciun este o invenție Coca Cola

Spre surprinderea multora, Moș Crăciun este o invenție Coca Cola

7 min read
0
0
416

De ce este nevoie pentru a crede în Moș Crăciun? Simplu. De un desfăcător de sticle. Pentru că Moș Crăciun așa cum ni-l înfățișează media de mai bine de o jumătate de secol este o invenție Coca-Cola.

Povestea noastră începe în 1931, cu Archie Lee, director de creație la Coca-Cola (și implicat în campaniile Coca-Cola din anii trecuți), care a venit cu ideea genială a de a-l redesena pe Moș Crăciun, transformându-l în vector de promovare pentru una dintre cele mai populare băuturi americane. Să nu uităm că ne aflam în timpul crizei economice, dar grație prezentării sale drept o componentă de a stilului de viață american, Coca-Cola continua să fie cumpărată și consumată. Era bine. Dar se putea și mai bine. Iar Archie Lee știa asta.

Haddon Sundblom

Haddon Sundblom, pictor și, mai târziu, „model” pentru Moș Crăciun

CINE A FOST HADDON SUNDBLOM, „IMAGINEA” LUI MOȘ CRĂCIUN?

Pentru pasul următor, Archie îl angajează pe graficianul Haddon Sundblom, din Michigan de origine, pentru a desena, nu un bărbat în costum de Moș Crăciun, ci pe însuși Moș Crăciun. Acesta, deloc speriat de sarcina aparent imposibilă, folosește ca sursă de inspirație poemul din 1823 atribuit lui Clark Moore, „A Visit From St. Nicholas”.

Cum apare Moșul portretizat acolo? Un bătrân cu barba albă, ușor supra-ponderal, dar plin de viață, cu ochii sclipitori și cu obraji roșii. Îmbrăcat în blană, din cap până în picioare, el coboară pe coș împreună cu sacul de jucării spre bucuria copiilor. Acum Sundblom avea o idee. Îi mai trebuia un model care să „pozeze”. Și l-a găsit în persoana prietenului său Lou Prentiss, un agent de vânzări retras din activitate.

Să fi fost talent, inspirație, sau o combinație a celor două (nu vom ști vreodată), dar rezultatul a fost unul de senzație când, uitându-se la ilustrația realizată de Haddon Sundblom, șefii de la Coca-Cola și-au dat seama că-l au în fața ochilor… pe Moș Crăciun. Bătrânelul cu barba albă și obrajii roșii, îmbrăcat într-o haină de asemenea roșie, cu margini albe de blană, zâmbește și te îmbie la un pahar de Coca-Cola. Mesajul este unul care reiterează o temă din campaniile anterioare, anume „pauza care te împrospăteaz㔄My hat’s off to the pause that refreshes”, spune de această dată Moș Crăciun.

MOȘ CRĂCIUN, DESENAT DE HADDON SUNDBLOM (1931)

Moș Crăciun 1931

Prima reclamă cu Moș Crăciun, bazată pe ilustrația lui Haddon Sundblom
Sursă: adiadrian.wordpress.com.

Reclama a apărut în The Saturday Evening Post, apoi în Ladies Home Journal, The New Yorker, National Geographic și nu numai, fiind apreciată imediat atât de critici, dar și de publicul larg. Moș Crăciun imaginat de Sundblom și-au găsit rapid locul în magazine, pe panourile stradale, s-au făcut postere, calendare și chiar jucării de pluș cu noua imagine. Moș Crăciun inventat de Coca-Cola ajunsese în oraș, și avea să rămână.

Pentru următoarele trei decenii și jumătate, până în 1964, Haddon Sundblom a continuat să creeze ilustrații cu Moș Crăciun pentru campaniile Coca-Cola, chiar și după ce bunul său prieten, Lou Prentiss, a murit. Atunci se spune că Sundblom a reutilizat imagini mai vechi cu Prentiss, pictând peste pânza inițială, fie s-a folosit pe sine ca model, pozând în oglindă. Și așa s-ar explica de ce catarama de la cureaua Moșului apare inversată.

Interesant este că în ultima ilustrație realizată de Sundblom, cea din 1964 („Things Go Better with Coke”), în tablou apar doi copii: un băiat și o fată, care-l așteaptă pe Moș Crăciun o sticlă de Coca-Cola.  Puțină lume știe că modelele au la origine două fetițe, vecinele lui Sundblom, iar cățelul din imagine, un poodle gri (pictat negru, pentru un contrast mai bun), aparținea florarului de vizavi.

Video cu istoria lui Moș Crăciun

 

Load More Related Articles
Load More By Redactia
Load More In Cultură

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Check Also

Sondaje de opinie la alegerile locale în mai multe orașe din Țară, inclusiv la Ploiești

Centrul de Sociologie Urbană şi Regională – CURS, Grupul de Studii Socio-Comportamen…